اصلاحات محیط شنیداری و بهبود درگ گفتاری در کلاس درس
به طور معمول دانش آموزان در مدارس 75%-45% زمان خود را صرف گوش دادن به معلم، ویدئو های آموزشی، کار با رایانه و گفتگو با هم سن و سالان خود میکنند .
همانطور که میدانیم در کودکان شنیدن تمامی اطلاعات شنیداری بسیار حائز اهمیت می باشد .
علت ٬ شکل گیری سیستم پردازشی بالا به پایین می باشد . باید سیستم شنوایی و انتقال اطلاعات به ساقه مغز و کورتکس شنوایی سالم باشد تا مسیر پردازشی top-down شکل بگیرد و مغز توانایی تخصیص معنا به هر صدای خاص را پیدا کند .
❇️پرداش top -down :
برای درک بهتر این نوع پردازش به مثال زیرتوجه کنید
تصور کنید شما در یک خانه در نزدیکی ریل قطار زندگی می کنید و هنگام شب صدای بلند قطار روی خواب شما اثر میگذارد . اما مغز شما براساس ورودی های قبلی تشخیص میدهد این یک صدای هشدار دهنده نیست و شما نسبت به آن عادت می کنید . در واقع مغز افراد٬ اصوات محیط پیرامون تفسیر و نسبت به توجه به آنها تصمیم میگیرد .
درکودکان پردازش بالا به پایین وجود ندارد به همین دلیل دریافت تمامی اجزای سیگنال های گفتاری جهت کد کردن اصوات ٬ حافظه و توجه شنیداری الزامی است .
❇️کدام گروه از کودکان در معرض ریسک قرار میگیرند ؟
1⃣کودکان کم شنوا :
افت شنوایی متوسط تاشدید حسی و عصبی به طور جدی سبب ایجاد چالش شنوایی برای کودک می شود. پیرامون افت انتقالی بسته به میزان و مدت زمان افت ادیولوژیست پیرامون مانیتورینگ و مداخله شنوایی تصمیم میگیرد .
2⃣CAPD
با توجه به شنوایی هنجار این کودکان٬ نقش اصلاحات محیط شنیداری و استفاده از وسایل کمک شنیداری بسیار حائز اهمیت می شود .
3⃣کودکان مبتلا به اتیسم ٬ LD ٬ دیسلکسی٬ ADHD ٬ تاخیرات رشدی
یکی از معضلات مهم در کلاس درس ٬ انعکاس یا باز آوایی محیط می باشد. باز آوایی سبب آلوده شدن سیگنال گفتاری و اعوجاج شده و از کیفیت صوت دریافتی می کاهد .
جهت بهبود میزان درک گفتار (SNR) پیشنهاداتی توسط ASHA بیان می شود :
🔆کاهش سطوح انعکاسی:
اضافه کردن پوشش به اتاق بسیار کمک کننده است .در صورت فرش نبودن کلاس٬ از یک قالیچه کف اتاق استفاده کنید. هم چنین استفاده از کف های جاذب سبب کاهش نویز می شود .روی میز ها از روکش پارچه یا کتان استفاده کنید .بعلاوه از کاشی هل متخلخل و جاذب صوت در سقف استفاده کنید .
🔆کاهش سطوح نویز اضافی :
در صورت امکان ٬ خصوصا بهنگام جلسات مهم کلاسی ٬ تهویه را خاموش کنید.استفاده از تجهیزات به روز همچون رایانه یا پروژکتور سبب ایجاد نویز اضافی در محیط می شود .نویز سالن اصلی و نویز خارج از کلاس سبب تاثیر بر SNR میشود و با توجه به عدم کنترل شما بر این اصوات ٬ میتوان تا حدی از مداخله آن جلوگیری کرد مانند بسته نگه داشتن درب کلاس٬ عدم ارائه مطالب مهم در زمان شلوغی محیط ٬ مدیریت معلم در کنترل کلاس و جایگاه نشستن دانش آموزان .
🔆استفاده از sound level meter :
جهت کنترل نویز کلاس استفاده از این سیستم بسیار کمک بود .هم چنین میتوانید از app های قابل نصب روی گوشی یا ipad نیز جهت این مانیتورینگ استفاده کرد.
✅علاوه بر موارد بالا میتوان از سیستم های کمک شنوایی شامل:
1⃣FM:
فرد گوينده (معلم) از يك ميكروفن و انتقال دهنده FM استفاده مي
كند و صداي او تبديل به امواج رادیویی مي شود. اين امواج توسط
گيرنده FM كه به همراه سمعك روي گوش فرد کم شنواست مجدد
تبديل به امواج صوتي مي شود . محدوده ی انتقال این سیستم ها از 300-30 متر بسته به آنتن و نوع تجهیزات به کار رفته متفاوت است.
2⃣سيستم های حلقه القايي:
اين سيستم ها در محيط هاي بزرگتر استفاده مي شوند و براي استفاده
شخصي نيز مناسبند. سيم آن را در جايي (مثلاً زير فرش) قرار مي
دهند و آنرا به ميكروفن گوينده وصل مي كنند. زمانيكه فردي
درميكروفن صحبت مي كند، جريان داخل سيم، در اتاق ميدان
الكترومغناطيسي ايجاد مي كند.فرد كم شنوا، سمعك خود را
در حالت T (تله كويل/ تلفن) قرار دهد، تله كويل سيگنالهاي
الكترومغناطيسي را جمع آوري مي كند و فرد مي تواند سطح صدا را
به دلخواه خود از طريق سمعكش تغيير دهد.
3⃣mini mic
این سیستم با استفاده از تکنولوژی 2.4Gh سبب انتقال مستقیم و بی واسطه( برخلاف تکنولوژی 900Hz که از حلقه گردنی استفاده می کند ) صدا از معلم به سمعک دانش آموز می شود .سرعت و کیفیت بالای سیگنال انتقال یافته از مزایای این سیستم ها محسوب می شود .
دیدگاهتان را بنویسید